Join the Club
Testet
Tema
Agera
Beställ material
Kontakta oss
Get Organized Facebook

Dilemmafrågor

Här kan du hitta Join the Clubs dilemman uppdelade på de olika temana. Dilemman är situationer som skulle kunna uppstå på en fritidsgård som kan vara problematiska ur ett mänskliga rättigheterperspektiv. Som hjälp för att få igång diskussionen kommer sedan ett par frågor. För att vidareutveckla diskussionen finns även några följdfrågor. Följdfrågorna finns där för att lyfta diskussionen och bidra till ett bredare perspektiv. Förmågan att lyfta blicken och se att enskilda situationer ofta hänger ihop med och beror på strukturer i samhället är viktig att träna på. Det är då man kan förändra normer och attityder i grunden.

Dilemmana är även tryckta i kortleksform för att underlätta spontan diskussion på fritidsgården (låt dem ligga framme på ett bord på gården!) men också som ett praktiskt verktyg i grupprocesser eller varför inte på personalmöten. Kortlekar går att beställa mot porto och administrationskostnad under ”Beställ material”.

Ha så roligt!
Skriv ut alla dilemmakorten
1. Bakgrund

Fritidsledaren Sven frågar Aisha var hon kommer ifrån. Svens kollega Milo blir irriterad och säger på nästa personalmöte att man inte får fråga ungdomar vilken bakgrund de har eftersom alla är svenskar. Vad kan det bero på att de tycker så olika? Är det viktigt att ta reda på var folk kommer ifrån?


Följdfrågor:
Hur menar Milo? Är det här ett problem? Vad kan det bero på att Milo tycker så? På vilket sätt kan det vara positivt eller negativt att vara nyfiken på och lyfta upp olika bakgrunder?

Skriv ut
2. Fördomar

Någon har stulit ett playstation på gården. Fritidsledaren Sandra märker att de andra fritidsledarna hela tiden håller koll på Tim och vad han gör. När hon tar upp det säger hennes kollegor att ”det är klart man måste ha extra koll på Tim, eftersom hans farsa sitter inne”.  Hur kan Sandra bemöta kollegornas fördomar?


Följdfrågor:
Varför är det viktigt att bli medveten om sina egna fördomar? Vad beror fördomar på och hur kan man motverka dem?

Skriv ut
3. Kan man bara jobba med ungdomar som har samma bakgrund som en själv?

På fritidsgården Backen hänger det många ungdomar med svensk bakgrund. När Eduardo, som har latinamerikansk bakgrund, jobbar blir det ofta bråk bland ungdomarna. Många säger att lösningen är att Kalle som har svensk bakgrund byter kväll och jobbar istället för Eduardo. Kan man som personal bara jobba med ungdomar som har samma bakgrund som en själv?


Följdfrågor:
Varför, varför inte? Är det en bra lösning? Varför är det viktigt att respekterar varandra som individer och inte utifrån hur man t.ex. ser ut eller hur man pratar?

Skriv ut
4. Vem är rasist?

Sara hänger på gården och slänger ur sig rasistiska kommentarer.  Personalen säger till henne att sluta. Hon svarar att hon inte kan vara rasist eftersom hon är född utomlands.  Kan man vara rasist oavsett vilken bakgrund man har?


Följdfrågor:
Varför blir vissa människor rasister? Hur kan man bemöta och motverka rasism?

Skriv ut
5. Neger

Lisa och Isabella är i mysrummet. De skrattar högt när de kollar på Pippi Långstrump på film. Lasse kommer in i rummet och blir väldigt upprörd eftersom han hör att de flera gånger i filmen säger ”Negerkung”. Är filmen om Pippi Långstrump rasistisk?


Följdfrågor:
Spelar det någon roll om avsikten inte var rasistisk om den som ser filmen känner att den blir kränkt? Måste man själv vara mörkhyad för att kunna känna sig illa berörd när någon använder ord som ”neger”? Vad är egentligen rasism och hur kan man bemöta det?

Skriv ut
6. Rasism och fördomar

Nayef pratar ofta illa om ”svenskar” på gården.  När fritidsledaren kritiserar honom säger han att han har goda skäl till att tycka illa om ”svenskar”. I hans förra skola var det ett gäng med ”svensk bakgrund” som hotade och trakasserade honom – så han vet minsann hur ”de” egentligen är. Vad borde fritidsledarna göra i den situationen?


Följdfrågor:
Hur hanterar man rasistiska åsikter och fördomar om andra människor? Kan några personer representera en hel grupp?

Skriv ut
7. Könssegregerad verksamhet?

Några tjejer som brukar gå på gården kommer till personalen och vill ha hjälp att ordna ett tjejläger eftersom några av deras kompisar inte får följa med på de vanliga lägren för sina föräldrar eftersom det är killar med på dessa läger. Hur ska personalen göra? Är det rätt att könssegregera verksamheten för att föräldrarna kräver det? Vad skulle hända om man krävde könssegregerade historielektioner i skolan? Hur kan personalen anpassa verksamheten så att alla kan delta?


Följdfrågor:
Bör personalen prata med föräldrarna? Hur påverkar situationen verksamheten på fritidsgården? Hur kan man göra så att fritidsgårdens verksamhet funkar så att alla kan delta?

Skriv ut
8. Ekonomi

Några ungdomar har arrangerat loppis, jobbat i caféet och sparat alla pengarna för att åka på en skidresa tillsammans. När de räknar alla pengarna på slutet inser de att det inte riktigt räcker och att alla som ska åka med måste betala 200 kronor var. Hampus blir tyst och inser att han inte kommer kunna följa med, han har inte råd. Vad borde fritidsgården göra?


Följdfrågor:
Hur hade man kunnat undvika det här? Hur kan man göra så att fritidsgårdens verksamhet funkar så att alla kan delta?

Skriv ut
9. Vad är rasism?

Ali blir tillsagd av fritidsledaren Lotta att ta ner fötterna från bordet. Ali kallar Lotta för rasist. Vad är rasism? Hur yttrar sig rasism?


Följdfrågor:
Hur tänker Ali? Hur kan Lotta ta diskussionen vidare tillsammans med Ali? Vilka konsekvenser kan det få om man skyller på rasism om man inte får som man vill? Om Lotta sagt till Sven men inte Ali, hade det också varit en form av rasism?

Skriv ut
10. Semester

Det är snart sommarlov. Fritidsledaren Peter frågar några ungdomar på gården om vad de ska göra i sommar, om de ska åka på någon rolig resa. Själv, berättar han, ska han till Grekland i fyra veckor. David har aldrig varit på någon resa och hans familj har inte råd åka någonstans i sommar. Han ljuger om att han ska till Italien med sin familj. Varför ljuger David? Vad kunde Peter ha gjort annorlunda?


Följdfrågor:
Hur känns det för David? Vad är det för normer som gör att Peter frågar som han gör?

Skriv ut
11. Smart-phone

Det är stor avslutningsfest för alla fritidsgårdar i staden, med disco, artister och tävlingar.Det är gratis för att alla ska kunna vara med och ta del av allt! I den största tävlingen kan man vinna en moppe och en resa till Danmark. För att delta i tävlingen skall man lösa en rebus via en QR-kod som man skall scanna in på sin smartphone. Är det här en bra tävling?


Följdfråga:
Kan alla delta i den här tävlingen? Hur påverkar tävlingen de ungdomar som inte har råd med smartphone? Hur hade arrangörerna kunnat göra annorlunda?

Skriv ut