Join the Club
Testet
Tema
Agera
Beställ material
Kontakta oss
Get Organized Facebook

Dilemmafrågor

Här kan du hitta Join the Clubs dilemman uppdelade på de olika temana. Dilemman är situationer som skulle kunna uppstå på en fritidsgård som kan vara problematiska ur ett mänskliga rättigheterperspektiv. Som hjälp för att få igång diskussionen kommer sedan ett par frågor. För att vidareutveckla diskussionen finns även några följdfrågor. Följdfrågorna finns där för att lyfta diskussionen och bidra till ett bredare perspektiv. Förmågan att lyfta blicken och se att enskilda situationer ofta hänger ihop med och beror på strukturer i samhället är viktig att träna på. Det är då man kan förändra normer och attityder i grunden.

Dilemmana är även tryckta i kortleksform för att underlätta spontan diskussion på fritidsgården (låt dem ligga framme på ett bord på gården!) men också som ett praktiskt verktyg i grupprocesser eller varför inte på personalmöten. Kortlekar går att beställa mot porto och administrationskostnad under ”Beställ material”.

Ha så roligt!
Skriv ut alla dilemmakorten
1. Mobbning

När Mikael kommer in i mysrummet slutar alla andra ungdomar att prata. Han känner sig inte välkommen och går därifrån. Vad kan man göra för att sådana situationer inte ska uppstå? Hur kan man se till att ingen blir mobbad på fritidsgården?


Följdfrågor:
Vad kan man göra för att alla ska känna sig välkomna på fritidsgården? Vad kan ungdomarna göra? Vad ska personalen göra? Hur mår Mikael? Vad innebär egentligen grupptryck och vilka konsekvenser kan det få? Kan man vända det till något positivt? I så fall, hur?

Skriv ut
2. Grupptryck

På fritidsgården finns det ett gäng ungdomar där nästan alla har börjat röka. Sara villfortsätta att vara kompis med dem men vill inte röka. Trots det röker hon för att inte känna sig utanför. Hur skulle personalen kunna stötta Sara i att stå emot grupptrycket?


Följdfrågor:
Hur påverkas man av grupptryck? Kan det finnas fler i gänget som känner samma som Sara? Är det svårt att gå emot gruppen? Kan man prata med en fritidsledare om situationen? Vad innebär egentligen grupptryck och vilka konsekvenser kan det få? Kan man vända det till något positivt? I så fall, hur?

Skriv ut
3. Som alla andra

Sofia, Denise och Jossan pratar om hur många de har strulat med. Denise har aldrig strulat med någon. Hon vågar inte säga sanningen och bestämmer sig för att hångla med någon på nästa disco. Är det en bra idé? Varför är det svårt att säga sanningen i sådana situationer?


Följdfrågor:
Hur skulle fritidsgården kunna hjälpa till för att göra det enklare? Hur påverkar det en att göra saker som man egentligen inte vill göra? Vad innebär egentligen grupptryck och vilka konsekvenser kan det få? Kan man vända det till något positivt? I så fall, hur?

Skriv ut
4. Maktlekar

Samir, Niclas och Peter leker ”Nadish” (slavleken). Idag är det Niclas som är slav. Han måste göra precis allt som Peter och Samir säger. Plötsligt säger Peter: ”Du måste gå till ICA och sno två Snickers”. Varför är det svårt att säga nej i en sådan situation? Vad kan det bli för konsekvenser om Niclas går med på det/inte går med på det?


Följdfrågor:
Finns det saker som kan underlätta för någon att säga nej i en sådan situation? Hur tror ni att killarna känner sig? Hur kan man sätta stopp för maktlekar?

Skriv ut
5. Bötning

Fritidsledaren Peter jobbar kvällen. Han märker att David som går i sexan är stressad. En grupp äldre tjejer på gården sitter i soffan och fnissar. Peter följer efter David till ett annat rum och David börjar gråta. Han berättar att han har fått skattning/bötning av tjejerna. Han måste skaffa pengar annars kommer tjejerna att slå honom. Vad borde fritidsledaren Peter göra?


Följdfrågor:
Varför gör tjejerna så här? Hur mår tjejerna när de kommer hem? Vad hade hänt om David inte hade berättat för Peter? Hur kan man sätta stopp för maktlekar?

Skriv ut
6. Konsekvenser

Jonathan som brukade komma till fritidsgården ligger på sjukhus.Ungdomarna är väldigt ledsna men ingen pratar om vad som hänt. En kväll på gården får Marita ett utbrott och skriker ”Det var vårt jävla fel!”. Personalen försöker trösta henne och frågar vad som har hänt. Marita berättar att Jonathan skadades när de lekte ”Chicken” på tågspåret. Varför håller man på med “lekar” som ”Chicken”? Vad krävs för att man ska kunna sätta stopp innan någon råkar illa ut?


Följdfrågor:
Hur kan man förändra grupptryck från något negativt till något positivt? Varför leker man maktlekar?

Skriv ut
7. "Coola gänget"

Ett gäng ungdomar ses som det ”coola gänget” på fritidsgården. De trakasserar Mike, men personalen har inte märkt något. En tjej i det coola gänget börjar själv må dåligt av
mobbningen och förstår att det de håller på med är fel. Hur ska hon göra för att få slut på
mobbningen?


Följdfrågor:
Vad kan personalen göra? Vems ansvar är det att någon blir mobbad? Vem bestämmer gränsen mellan kul och trakasserier? Kan tjejen prata med sina kompisar om att hon tycker att det är jobbigt? Hur påverkar mobbing de personer som är inblandade?

Skriv ut